دوشنبه , ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
جدیدترین اخبار
خانه » معارف » قرآن وحدیث » …أُولئِکَ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِی الآخِرَهِ … (قضاوت در بیانات پیامبر اسلام )

…أُولئِکَ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِی الآخِرَهِ … (قضاوت در بیانات پیامبر اسلام )

[…]در کافی در ذیل آیه : إِنَّ الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ … از امام باقر (علیه‏ السلام‏) روایت کرده که فرمود : در معنای عهد در قرآن کریم این آیه نازل شده :إِنَّ الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَأَیْمَانِهِمْ ثَمَناً قَلِیلاً أُولئِکَ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِی الآخِرَهِ وَلاَ یُکَلِّمُهُمُ اللّهُ وَلاَ یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ  وَلاَ یُزَکِّیهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ، ( آنگاه فرمود : ) و خلاق به معنای نصیب است ، پس کسی که در آخرت نصیبی ندارد دیگر با چه سرمایه‏ای داخل بهشت می‏شود ؟ .

و در امالی شیخ به سند خود از عدی بن عدی از پدرش روایت کرده که گفت : امرؤ القیس و مردی از اهالی حضرموت با یکدیگر بر سر زمینی منازعه کردند ، خدمت رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله‏ وسلّم‏) آمدند ، حضرت به او فرمود : شاهدی داری ( که شهادت دهد زمین از آن تو است)، عرضه داشت : نه ، فرمود : در این صورت به سوگند خصمت حکم می‏شود ، امرؤ القیس گفت : به خدا سوگند در این صورت زمینم از بین می‏رود ، فرمود : اگر در واقع زمین از آن تو باشد و او با سوگند خود زمین تو را برده باشد ، از کسانی خواهد بود که خدای تعالی در روز قیامت به او نظر نخواهد کرد و تزکیه‏اش ننموده ، عذابی الیم خواهد داشت ، راوی می‏گوید : مرد حضرموتی وقتی این را شنید وحشت کرد و زمین را به امرؤ القیس برگردانید .

ترجمه المیزان ج : ۳ص۴۳۱

۴ نظر

  1. سلام فکر کنم منظور این آیه وفای به عهد هم هستش.
    ؟

  2. سلام و احترام و خداقوت خدمت استاد فرزانه.

    ریا و ریاکاری/دکتر بخشعلی قنبری در مصاحبه با روزنامه شهروند.

    جسارتا عنوان مطلب( قضاوت در بیانات پیامر اسلام)اشکال ویرایشی دارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*