شنبه , ۲۷ آبان ۱۳۹۶
جدیدترین اخبار
خانه » آموزشی » ارتباط اعمال انسان با حوادث (امت طالحه وامت صالحه)

ارتباط اعمال انسان با حوادث (امت طالحه وامت صالحه)

یکی دیگر از احکام اعمال این است که بین اعمال انسان و حوادثی که رخ می‏ دهد ارتباط هست ، البته منظور ما از اعمال تنها حرکات و سکنات خارجیه‏ ای است که عنوان حسنه و سیئه دارند ، نه حرکات و سکناتی که آثار هر جسم طبیعی است ، به آیات زیر توجه فرمائید : وَمَا أَصَابَکُم مِن  مُصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُوا عَن کَثِیرٍ (س۴۲ آیه ۳۰)
هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام دادهاید، و بسیاری را نیز عفو میکند.

   إِنَّ اللَّهَ لاَ  یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى‏ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ  اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلاَ مَرَدَّ لَهُ (سوره رعد آیه )۱۱
برای انسان، مامورانی است که پی درپی، از پیش رو، و از پشت سرش او را از فرمان خدا [= حوادث غیرحتمی]حفظ میکنند
 ذلِکَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً أَنْعَمَهَا عَلَى‏ قَوْمٍ حَتَّى‏ یُغَیِّرُوا مَابِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (انفال ۸ ایه ۵۳ )
این، بخاطر آن است که خداوند، هیچ نعمتی را که به گروهی داده، تغییر نمی دهد،جز آنکه آنها خودشان را تغییر دهند،
و این آیات ظاهر در این است که میان اعمال و حوادث تا حدی ارتباط هست ، اعمال خیر و حوادث خیر و اعمال بد و حوادث بد .

و در کتاب خدای تعالی دو آیه هست که مطلب را تمام کرده ، و به وجود این ارتباط تصریح نموده است ، یکی آیه شریفه وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى‏ آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ  السَّماءِ وَالْأَرْضِ وَلکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ ( سوره ۷ ایه   ۹۶ )
و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می گشودیم،ولی ( آنها حق را )  تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم. و دیگری آیه :ظَهَرَ  الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ(روم ۳۰ آیه ۴۱)
فساد، در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است،خدا می خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان ر ا به آنان بچشاند، شاید ( به سوی حق ) بازگردند..(روم ۳۰ آیه ۴۱)

پس معلوم می ‏شود حوادثی که در عالم حادث می‏ شود ، تا حدی تابع اعمال مردم است ، اگر نوع بشر بر طبق رضای خدای عمل کند ، و راه طاعت او را پیش گیرد ، نزول خیرات و باز شدن درهای برکات را در پی دارند ، و اگر این نوع از راه عبودیت منحرف گشته ، ضلالت و فساد نیت را دنبال کنند ، و اعمال زشت مرتکب گردند ، باید منتظر ظهور فساد در خشکی و دریا ، و هلاکت امتها ، و سلب امنیت ، و شیوع ظلم ، و بروز جنگها ، و سایر بدبختی‏ها باشند ،

بدبختی‏هائی که راجع به انسان و اعمال انسان است ، و همچنین باید در انتظار ظهور مصائب و حوادث جوی ، حوادثی که مانند سیل و زلزله و صاعقه و طوفان و امثال آن خانمان برانداز است باشند ، و خدای سبحان در کتاب مجیدش به عنوان نمونه داستان سیل عرم ، و طوفان نوح ، و صاعقه ثمود ، و صرصر عاد ، و از این قبیل حوادث را ذکر فرموده .

 

پس هر امتی که طالح و فاسد شد قهرا در رذائل و گناهان فرو می‏رود ، و خدا هم وبال آنچه کرده بدو می‏ چشاند ، و قهرا منتهی به هلاکت و نابودیشان می‏ شود ، به این آیات توجه فرمائید :أَوَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الَّذِینَ کَانُوا مِن قَبْلِهِمْ کَانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّهً وَآثَاراً فِی الْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَمَا کَانَ لَهُم مِنَ اللَّهِ مِن وَاقٍ (عافر ۴۰ آیه ۲۱)
آیا آنها روی زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که پیش از آنان بودند چگونه بود؟! آنها در قدرت و ایجاد آثارمهم در زمین از اینها برتر بودند، ولی خداوند ایشان را به گناهانشان گرفت، و در برابر عذاب او مدافعی نداشتند. .

وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِکَ قَرْیَهً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیراً (اسرا ۱۷ آیه ۱۶)
و هنگامی که بخواهیم شهر و دیاری را هلک کنیم، نخست اوامر خود را برای > مترفین < ( و ثروتمندان مست شهوت ) آنجا، بیان می داریم، سپس هنگامی که به مخالفت برخاستند استحقاق مجازات یافتند،آنها را بشدت درهم می کوبیم.


ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَا کُلَّ مَا  جَاءَ أُمَّهً رَّسُولُهَا کَذَّبُوهُ فَأَتْبَعْنَا بَعْضَهُم بَعْضاً  وَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِیثَ فَبُعْداً لِقَوْمٍ لاَّ یُؤْمِنُونَ (مؤمنون ۲۳ آیه ۴۴)
سپس رسولن خود را یکی پس از دیگری فرستادیم، هرزمان رسولی برای(هدایت) قومی می آمد، او را تکذیب می کردند،ولی ما این امتهای سرکش را یکی پس از دیگری هلک نمودیم، و آنها را احادیثی قرار دادیم،( چنان محو شدند که تنها نام و گفتگویی از آنان باقی ماند.) دور باد( از رحمت خدا) قومی که ایمان نمی آورند!

این آیات همه راجع به امت طالحه بود ، و معلوم است که وضع امت صالحه خلاف این وضع است .

فرد هم مثل امت است ، او نیز حسنه و سیئه و عذاب و نقمت دارد ، چیزی که هست بسیار می‏شود که فرد به نعمت اسلاف و نیاکان خود متنعم می‏شود ، همچنانکه به مظالم آنان معذب می‏گردد ، به آیات زیر توجه فرمائید :أَنَا یُوسُفُ وَهذا أَخِی قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا إِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَیَصْبِرْ  فَإِنَّ اللَّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ (یوسف ۱۲ ایه ۹۰)
(آری،) من یوسفم، و این برادر من است، خداوند بر ما منت گذارد، هر کس تقوا پیشه کند، و شکیبایی و استقامت نماید،(سرانجام پیروزمی شود،) چراکه خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند. .

 المیزان ج ۲ ص۲۷۱ و ۲۷۲

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


چهار × 4 =