جمعه , ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
جدیدترین اخبار
خانه » معارف » تفسیر » ازدواج موقت

ازدواج موقت

[…] و در تفسیر عیاشی از محمد بن مسلم از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: جابر بن عبد الله از سیره رسول خدا (صلیا لله علیه وآله وسلم) سخن می گفت: از آن جمله گفت: من و یارانم با رسول خدا (صلی ا لله علیه وآله وسلم) به جنگ میرفتیم، رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) عمل متعه را برایمان حلل کرد، و تا زنده بود حرامش نکرد، و علی (علیه السلام) بارها می فرمود: اگر پسر خطاب یعنی عمر قبل از من خلفت را به دست نمی گرفت، و از دست من نمی ربود، احدی جز شقی مرتکب زنا نمیشد ( در نسخهای دیگر به جای شقی کلمه اشقی  یعنی شقیترین مردم  آمده)، و ابن عباس در تفسیر آیه:  فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ  مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَهً (نساء ۲۴)
و زنانی را که متعه [= ازدواج موقت ] می کنید، واجب است مهرآنها را بپردازید.

می گفت: این مردم یعنی دستگاه خلافت  به این آیه کفر ورزیدند، ولی رسول خدا (صلی ا لله علیه وآله وسلم) آن را حلال کرد، و تا زنده بود تحریمش نفرمود.
و در همان کتاب است که ابی بصیر از امام باقر (علیه السلام) نقل کرد که در باب متعه و در معنای آیه شریفه:  فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ  مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَهً وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیَما  تَرَاضَیْتُم فرمود: یعنی اگر مدت متعه (ازدواج موقت) سر آمد، می توانی تو پیشنهاد تمدید مدت دهی، و او نیز می تواند مدت را بیشتر کند، در صورتی که زن راضی باشد، مرد می گوید: استحللتک باجل آخر  یعنی ترا حلال میکنم برای مدتی دیگر که در این صورت این زن برای غیر تو حلال نیست، تا آنکه عده اش سر آید، و عده زن متعه دو حیض است.

 تفسیر المیزان ج۴ ص ۴۶۱ و۴۶۲

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


بیست − هفده =