جمعه , ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
جدیدترین اخبار
خانه » معارف » تفسیر » اعراف در قرآن به چه معنا است ؟

اعراف در قرآن به چه معنا است ؟

در قرآن کریم در غیر این چهار آیه‏ای که در سوره اعرافاست لفظ اعراف در جای دیگر نیامده است ، و ما از بحثی که در این آیات کردیم این نتیجه را گرفتیم که اعراف یکیطباطبایی از مقامات عالی انسانیت است که خداوند آن را به حجابی که حائل بین بهشت و دوزخ است مثال زده ، و معلوم است که هر حائلی ، در عین اینکه مرتبط به دو طرف خود هست ، طبعا از حکم دو طرف خود خارج است ، و لذا فرمود : این حجاب دارای اعراف و بلندی‏هایی است ، و بر آن اعراف رجالی هستند که مشرف بر جمیع اهل محشر از اولین و آخرینند ، و هر کسی را در مقام مخصوص خودش مشاهده می‏کنند با اینکه مقامات و درجات مردم در بین دو حد

ترجمه المیزان ج : ۸ص :۱۶۵

اعلا علیین و اسفل السافلین مختلف است با این حال از حال یک یک اشخاص و اعمالی که در دنیا کرده‏اند آگاهند ، و با هر کس که بخواهند می‏توانند حرف بزنند ، هر کسی را که بخواهند می‏توانند ایمنی داده و به اذن خدا اجازه ورود به بهشت دهند .

از اینجا معلوم می‏شود که موقف و مقام این رجال از دو موقف سعادت که عبارت است از نجات به وسیله عمل صالح و شقاوت که عبارت است از هلاکت به خاطر عمل زشت ، بیرون است .

و خلاصه مقامی است ما فوق این دو مقام ، و حاکم و مسلط بر آن دو .

برای تقریب ذهن وروشن شدن مطلب می‏توانیم این مقام را به مقام پادشاهان و حکام تشبیه کرده بگوییم : همچنانکه در زیر سلطه حکام اقوامی سعید و متنعم به نعمت آنان و مشمول رحمت آنانند ، و هر چه را که بخواهند برایشان فراهم است ، و اقوام دیگری شقی و در زندانهای آنان معذب به انواع عذاب‏های دردناکند ، و طایفه سومی ما فوق این دو طایفه مامور تنظیم امور آنان و رساندن نعمت به آن طایفه و عذاب به این طایفه و در عین حال خود نیز از متنعمین هستند ، و نیز قوم دیگری ما فوق این خدمه و عمال ، مامور به تدبیر همه طبقات مادون خود هستند .

همچنین ممکن است خدای تعالی که حاکم در روز جزا است اقوامی را مشمول رحمت خود قرار داده و از آنجایی که خدایی است آمرزگار و صاحب فضل بزرگ ، آنان را به پاداش حسنات‏شان داخل بهشت نموده ، از هر طرف برکات خود را بر آنان نازل کند ، و از آنجایی که عزیز ذو انتقام است ، اقوام دیگری را به کیفر گناهانشان در آتش خود انداخته و طایفه سومی را اذن دهد که بین این دو طایفه واسطه شوند ، و احکام و اوامرش را در بین آنان اجرا نمایند ، همچنانکه خودش فرموده :

لِّمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ سوره: ۴۰ غافر , آیه: ۱۶)

برای کیست سلطنت امروز ؟ برای خدای یگانه قهار – دقت فرمایید – . […]

ترجمه المیزان ج : ۸ص : ۱۶۴ و  ۱۶۵

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


12 − هفت =