جمعه , ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
جدیدترین اخبار
خانه » آموزشی » اللّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ[…]اتفسیر آیه ۲۵۵

اللّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ[…]اتفسیر آیه ۲۵۵

[…]و خدای سبحان با اینکه زندگی دنیا را زندگی دانسته ، ولی در عین حال در مواردی از کلامش آن را زندگی پست و خوار و غیر قابل اعتنا دانسته ، از آن جمله فرموده :

وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا فِی الْآخِرَهِ إِلَّا مَتَاعٌ(رعد ۱۳ آیه ۲۶) 255 بقره
در حالی که زندگی دنیا در برابر آخرت، متاع ناچیزی است. .

تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاهِ الْدُّنْیَا.(نساء ۹۴)

تُرِیدُ زِینَهَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا(کهف  ۱۸آیه ۲۸)
و هرگز بخاطر زیورهای دنیا، چشمان خود را از آنها برمگیر .

وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ .(انعام ۶ آیه ۳۲)

وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ (آل عمران ۳ آیه ۱۸۵)
و زندگی دنیا، چیزی جزسرمایه فریب نیست .

پس ملاحظه کردید که خدا زندگی دنیا را به این اوصاف توصیف کرد و آن را متاع خوانده و متاع به معنای هر چیزی است که خود آن هدف نباشد ، بلکه وسیله‏ای برای رسیدن به هدف باشد ، و آن را عرض خواند ، و عرض چیزی است که خودی نشان می‏دهد و به زودی از بین می‏رود ، و آن را زینت خواند ، و زینت به معنای زیبائی و جمالی است که ضمیمه چیز دیگری شود ، تا به خاطر زیبائیش ، آن چیز دیگر محبوب و جالب شود ، در نتیجه آن کسی که به طرف آن چیز جذب شده ، چیزی را خواسته که در آن نیست ، و آنچه را که در آن هست نخواسته ، و نیز آن را لهو خوانده ، و لهو عبارت است از کارهای بیهوده‏ای که آدمی را از کار واجبش باز بدارد ، و نیز آن را لعب خوانده ، و لعب عبارت است از عملی که به خاطر یک هدف خیالی و خالی از حقیقت انجام گیرد ، و آن را متاع غرور خوانده ، و متاع غرور به معنای هر فریبنده‏ای است که آدمی را گول بزند . آیه دیگری جامع همه خصوصیات آیات بالا است ، و آن آیه این است : ووَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ (آل عمران ۳ آیه ۱۸۵)، وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَهَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ ( عنکبوت ۲۹ آیه ۶۴)
و زندگی واقعی سرای آخرت است، اگر میدانستنداین آیه شریفه می‏خواهد حقیقت معنای زندگی ، یعنی کمال آن را از زندگی دنیا نفی نموده ، و آن حقیقت و کمال را برای زندگی آخرت اثبات کند ، چون زندگی آخرت حیاتی است که بعد از آن مرگی نیست ، همچنانکه فرمود : آمِنِینَ لاَ یَذُوقُونَ فِیهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَهَ الْأُولَى‏ (دخان ۴۴ آیه ۵۵)
هرگز مرگی جز همان مرگ اول )که در دنیا چشیده اند( نخواهندچشید و نیز فرموده :لَهُم مَا یَشَاؤُونَ فِیهَا وَلَدَیْنَا مَزِیدٌ () ق ۵۰ آیه ۳۵
هر چه بخواهند در آنجا برای آنها هست، و نزد ما نعمتهای بیشتری است (که به فکر هیچ کس نمیرسد). پس اهل آخرت دیگر دچار مرگ نمی‏ شوند ، و هیچ نقصی و کدورتی عیششان را مکدر نمی‏ کند ، لیکن صفت اول یعنی ایمنی ، از آثار حقیقی ، و خاص زندگی آخرت ، و از ضروریات آن است . پس زندگی اخروی ، زندگی حقیقی و بر طبق حقیقت است ، چون ممکن نیست مرگ بر آن عارض شود ، بر خلاف حیات دنیا ، اما خدای سبحان با این حال در آیات بسیار زیاد دیگری فهمانده که حیات حقیقی را او به آخرت داده و انسان را او به چنین حیاتی زنده می‏کند و زمام همه امور به دست او است پس حیات آخرت هم ملک خدا است نه اینکه خودش مالک ترجمه المیزان ج : ۲ص :۵۰۴ باشد ، و مسخر خدا است نه یله و رها ، و خلاصه زندگی آخرت خاصیت مخصوص به خود را ، از خدا دارد ، نه از خودش .[…]

ترجمه المیزان ج : ۲ص : ۵۰۲ و  ۵۰۳

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


یک × 1 =