دوشنبه , ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
جدیدترین اخبار
خانه » اخبار » اینکه می‏ گوئیم خدا رحیم است (یعنی)…

اینکه می‏ گوئیم خدا رحیم است (یعنی)…

[…] اینکه می‏ گوئیم خدا رحیم است ، معنایش این است که نقص بنده را جبران نموده حاجتش را برآورده وعلامه طباطبایی بیماریش را شفا می‏دهد ، و در یک عبارت جامع : رحمت خدا منطبق است به اعطای او و افاضه وجود بر خلقش .

البته این نسبت هم تفاوت می‏کند ، اگر رحمت او را به مطلق خلقش نسبت دهیم منظوراز این رحمت ( رحمت رحمانی او ) دادن هستی به خلق است ، و نیز دادن بقاء و رزقی که بقای خلق را امتداد می‏دهد ، و نیز دادن سایر نعمت‏هائی که به فرموده خودش قابل شمارش نیست : وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَهَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا(سوره ۱۶ نحل, آیه ۱۸) .

و اما اگر رحمت خدا را به مؤمنین نسبت دهیم ، در این صورت منظور از آن ، ( رحمت رحیمیه او ) رحمتی خواهد بود که مختص به مؤمنین است ، و آن عبارت است از سعادت زندگی انسانی انسان ، و آن سعادت مظاهر مختلفی دارد که خدای تعالی آنها را تنها به مؤمنین مرحمت می‏کند نظیر داشتن (:)

معارف حقه الهیه ، اخلاق کریمه ، اعمال صالحه و حیات طیبه در دنیا و آخرت و جنت و رضوان .

و به همین جهت است که وقتی قرآن را توصیف می‏کند به اینکه رحمت برای مؤمنین

ترجمه المیزان ج : ۱۰ص :۱۱۸

است ، معنایش این است که تنها مؤمنین را غرق در انواع خیرات و برکات می‏کند ، خیرات و برکاتی که خدای تعالی آنها را در قرآن نهفته و قرآن را خزینه آن خیرات کرده تا هر کس که متحقق به حقایق آن شود ، و معانی آن را در خود پیاده کند از آن خیرات بهره‏ مند شود ، چنانچه می‏فرماید :
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا (سوره ۱۷اسراء , آیه ۸۲ ).

و ما اگر این چهار صفتی را که خدای سبحان در این آیه(یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ) سوره ۱۰ یونس , آیه ۵۷برای قرآن برشمرده یعنی :

۱ – موعظه ۲ – شفای آنچه در سینه‏ ها است ۳ – هدایت ۴ – رحمت ،

در نظر گرفته ، آنها را با یکدیگر مقایسه نموده ، آنگاه مجموع آنها را با قرآن در نظر بگیریم ، خواهیم دید که آیه شریفه بیان جامعی است برای همه آثار طیب و نیکوی قرآن که در نفوس مؤمنین ترسیم می‏ شود .

و آن اثر را از همان اولین لحظه‏ای که به گوش مؤمنین می‏ رسد تا آخرین مرحله‏ا ی که در جان آنان استقرار دارد در قلوبشان حک می‏ کند .

آری ، قرآن در اولین برخوردش با مؤمنین آنان را چنین در می‏ یابد که در دریای غفلت فرو رفته ، و موج حیرت از هر سو به آنان احاطه یافته و در نتیجه باطن آنان را به ظلمت‏های شک و ریب تاریک ساخته و دلهایشان را به انواع رذائل و صفات و حالات خبیثه بیمار ساخته لذا با مواعظ حسنه اندرزشان می ‏دهد و از خواب غفلت بیدارشان می‏ کند و از هر نیت فاسد و عمل زشت نهیشان نموده ، به سوی خیر و سعادت وادارشان می‏ سازد .

و در مرحله دوم شروع می‏کند به پاکسازی باطن آنان از هر صفت خبیث و زشت و بطور دائم آفاتی را از عقل آنان و بیماریهائی را از دل آنان یکی پس از دیگری زائل می‏سازد ، تا جائی که بکلی رذائل باطنی انسانهای مؤمن را زایل سازد .

و در مرحله سوم آنان را به سوی معارف حقه و اخلاق کریمه و اعمال صالحه دلالت و راهنمائی می‏کند ، آنهم دلالتی با لطف و مهربانی ، به این معنا که در دلالتش رعایت درجات را می‏کند ، و به اصطلاح دست آدمی را گرفته پا به پا می‏ برد و او را منزل به منزل نزدیک می‏کند ، تا در آخر به سر منزل مقربین رسانیده به فوز مخصوص به مخلصین رستگار سازد .

و در مرحله چهارم جامه رحمت بر آنان پوشانیده در دار کرامت منزلشان می‏دهد و بر اریکه سعادت مستقرشان می‏سازد تا جائی که به انبیاء و صدیقین و شهداء و صالحین ( و حسن

ترجمه المیزان ج : ۱۰ص :۱۱۹

اولئک رفیقا ) ملحقشان نموده ، در زمره بندگان مقرب خود در اعلی علیین جای می‏دهد .

پس ، قرآن کریم واعظی است شفا دهنده بیماریهای درونی ، و راهنمائی است هادی به سوی صراط مستقیم ، و افاضه کننده رحمتی است که شفا دادن و هدایت و افاضه رحمتش به اذن خدای سبحان است و بس ، به این معنا که این خود قرآن است که چنین آثار و برکاتی دارد ، نه اینکه به وسیله چیز دیگری این آثار را داشته باشد ، چون قرآن سبب متصلی است بین خدا و خلقش ، پس خود او است که برای مؤمنین شفاء ورحمت و هدایت است – دقت بفرمائید .

و به همین جهت خدای سبحان کلام را در این آیه با خطاب به عموم مردم آغاز نمود و فرمود : یا ایها الناس ، روی سخن را به خصوص مشرکین و یا خصوص مشرکین مکه نکرد ، با اینکه آیه شریفه در سیاق ، گفتگو با آنان بود ، و این خود دلیل بر گفته ما است که گفتیم صفات چهارگانه قرآن ( ۱ – موعظه ۲ – و شفاء ما فی الصدور ۳ – هدایت ۴ – و رحمت ) مربوط به عموم مردم است ، نه یک طائفه خاصی از مردم . […]

ترجمه المیزان ج : ۱۰ص :۱۱۷ تا ۱۱۹

drhp

حامی سایت

لطفاً کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


19 + سه =