سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
جدیدترین اخبار
خانه » آموزشی » بررسی دو قاعده تنازع در بقاء و انتخاب طبیعی … از نظر آیات قرآن

بررسی دو قاعده تنازع در بقاء و انتخاب طبیعی … از نظر آیات قرآن

اما دو قاعده تنازع در بقا و انتخاب طبیعی ( به آن معنائی که ما برایش کردیم ) هر چند فی الجمله و تا حدودی درست است ، و قرآن هم آن دو را مورد عنایت قرار داده ، لیکن این دو صنف آیه‏ ای که از قرآن آورده به هیچ وجه در صدد بیان آن دو قاعده نیستند ، برای اینکه دسته اول از آیات ، در صدد بیان این جهت است که خدای تعالی در اراده خود مغلوب هیچ چیزی نیست و از هیچ عاملی شکست نمی‏ خورد ، و یکی از چیزهائی که اراده او بدان تعلق گرفته و آن را خواسته معارف دینی است .

 پس معارف دینی هم به هیچ وجه مغلوب واقع نمی‏شود ، و حامل آن معارف نیز در صورتی که آن را به راستی و درستی حمل کرده به هیچ وجه شکست نخواهد خورد .

 جمله : ب بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ حج ۲۲ آیه ۳۹ ۰۹
چرا که مورد ستم قرارگرفته اند، و خدا بر یاری آنها تواناست

که در آیه اول بود ، و جمله الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِم بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ (حج ۲۲ آیه ۴۰)
همانها که از خانه و شهر خود، به ناحق رانده شدند، جز اینکه می گفتند: > پروردگار ما، خدای یکتاست! ، که در آیه دوم بود ، کاملا بر این مطلب دلالت دارد ، برای اینکه این دو جمله در این صدد است که بیان کند مؤمنین به زودی بر دشمنانشان غلبه خواهند کرد ، اما نه به حکم تنازع در بقا و انتخاب اشرف ، برای اینکه اشرف و اقوی از نظر طبیعت ، آن فرد و جامعه‏ ای است که از نظر تجهیز طبیعی مجهز به جهازهائی قوی باشد ، نه اینکه از نظر حقانیت و اشرافیت معنوی نیرومندتر باشد .
و بر خلاف گفته شما فرد و جمعیتی که نیروی معنویش قوی بوده و دارای دین حق و معارف حقه است ، غالب می‏ شود ، و به این جهت غالب می‏شود که مظلوم است ، و به این جهت مظلوم است که بر قول حق پایداری می‏ کند و خدای تعالی که خودش حق است ، همواره حق را یاری می‏ کند، به این معنا که هر جا حق و باطل با هم روبرو شدند ، باطل نمی‏ تواند حجت حق را از بین ببرد .

 و نیز خدای تعالی حامل حق را هم در صورتی که در حملش صادق باشد یاری می‏ فرماید ، همچنانکه در همان آیه فرمود : وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌ  عَزِیزٌ (حج ۲۲ آیه ۴۰)
و خداوند کسانی را که یاری او کنند( و از آیینش دفاع نمایند) یاری می کند، خداوند قوی و شکست ناپذیر است.، الَّذِینَ إِن مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاَهَ (حج ۲۲ آیه ۴۱)
همان کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند، …

یعنی خدا آن یاوران حق را یاری می‏ کند که وقتی قدرت پیدا کردند از نماز و زکات دست برندارند ، و خلاصه در یاری کردن حق صادق باشند .

 و در آخر می‏فرماید : وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ (حج ۴۱)
و پایان همه کارها از آن خداست. و با این جمله ، به تعدادی از آیات اشاره می فرماید که از آنها بر می‏آید عالم کون در طریق کمال خود به سوی حق و صدق و سعادت حقیقی سیر می‏ کند .

 و در این هم شکی نیست که قرآن دلالت می‏ کند بر اینکه غلبه ، همواره نصیب خدا و لشگر او است ، به آیات زیر توجه فرمائید : کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ (مجادله ۵۸ آیه۲۱)
خداوند مقرر داشته که من و رسولنم پیروز می شویم، چرا که خداوند قوی و شکست ناپذیر است. وَلَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِینَ (الصافات ۳۷ آیه ۱۷۱)
وعده قطعی ما برای بندگان فرستاده ما از پیش مسلم شده، ،

إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ
که آنان یاری شدگانند،،

وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمْ الْغَالِبُونَ (الصافات ۳۷ آیه ۱۷۳)
و لشکر ما پیروزند.

وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى‏ أَمْرِهِ (یوسف ۱۲ ایه ۲۱)
خداوند بر کار خود پیروز است. و همچنین دسته دوم که از آنها تنها آیه :أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَهُ بِقَدَرِهَا (رعد ۱۳ آیه۱۷)
) خداوند ( از آسمان آبی فرستاد، و از هر دره و رودخانه ای به اندازه آنها سیلبی جاری شد ، را آورده بود ، نمی‏ خواهد در باره اصل تنازع و اصل انتخاب و یا تبعیت محیط ، چیزی بگوید ، بلکه در این مقام است که بفرماید : حق باقی و باطل فانی است ، و بقای حق و فنای باطل چه از باب تنازع باشد ، ( همچنانکه در حق و باطل‏هائی که از سنخ مادیات است از این باب است ) ، و یا اینکه از باب تنازع در بقا نباشد ، ( مانند حق و باطل‏هائی که بین مادیات و معنویات هست ، که غلبه حق در آنها از باب تنازع نیست ) برای اینکه معنا ( منظور ما از معنا ، موجود مجرد از ماده است ) مقدم بر ماده است ، و در هیچ حالی مغلوب واقع نمی‏شود ، پس بقای معنا و تقدمش بر ماده از باب تنازع نیست ، و نیز مانند حق و باطلی که هر دو از سنخ معنویات و مجردات باشد ( مانند ایمان و نفاق درونی ) که اگر حق همیشه غالب است از باب تنازع نیست ، بلکه قضائی است که خدا در این باره رانده ، همچنانکه خودش فرمود : و عنت الوجوه للحی القیوم و نیز فرمود : له ما فی السموات و الارض کل له قانتون و باز فرموده : و ان الی ربک المنتهی .

 پس خدای عزوجل بر هر چیزی غالب است ، و او واحد و قهار است .

ترجمه المیزان ج : ۲ ص : ۴۶۰ الی  ۴۶۲

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


7 + پنج =