چهارشنبه , ۱ آذر ۱۳۹۶
جدیدترین اخبار
خانه » آموزشی » تسلیم مرتبه چهارم ایمان

تسلیم مرتبه چهارم ایمان

در چنین هنگامی است که حالشان با آخرین مراتب ایمان، یعنی مرتبه چهارم که در ذیل آیه: ہ إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ
در آن هنگام که پروردگارش به او گفت: اسلم بیاور ( و در برابر حق، تسلیم باش.او فرمان پروردگار را از جان و دل پذیرفت، و ) گفت:> در برابر پروردگار جهانیان، تسلیم شدم. ) بیانش گذشت منطبق می شود.بعد از این تعریف سپس به بیان پاره ای از اعمالشان پرداخته، می فرماید:(آتَى الْمَالَ عَلَى‏ حُبِّهِ ذَوی الْقُرْبَى‏ وَالْیَتَامَى‏ وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ الْسَّبِیلِ وَالسَّائِلِینَ وَفِی الرِّقابِ وَأَقَامَ الصَّلاَهَ وَآتَى الزَّکَاهَ
(مال ) خود ( را، با همه علاقه ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان ومسکینا نو واماندگان در راه سائلین و بردگان، انفاق می کند، نماز از فحشا، و منکر نهی میکند.و نیز در آیه: )وَأَقِمِ الصَّلاَهَ لِذِکْرِی
، نماز را برای یادآوری من بپا بدار، در اهمیت آن سخن رفته است،
یکی دیگر زکات را که حکمی است مالی و مایه صلح معاش ذکر فرموده و قبل از این دو بذل مال که عبارت است از انتشار خیر و احسان غیر واجب را ذکر کرد که مایه رفع حواج محتاجین است و نمی گذارد چرخ زندگیشان )به خاطر حادثه ای که برایشان پیش می آید)، متوقف گردد. خدای سبحان بعد از ذکر پاره ای از اعمال آنان بذکر پارهای از اخلاقشان پرداخته، از آن جمله وفای به عهدی که کرده اند، و صبر در بأسا، و ضرا، و صبر در برابر دشمن و ناگواریهای جنگ را می شمارد و عهد عبارتست از التزام به چیزی و عقد قلبی بر آن و هر چند خدای تعالی آن را در آیه مطلق آورده، لکن بطوریکه بعضی گمان کرده اند شامل ایمان و التزام به احکام دین نمی شود، برای اینکه دنبالش فرموده: )إِذَا عَاهَدُوا وقتی که عهد می بندندہ، معلوم می شود منظور از عهد نامبرده عهدهائی است که گاهی با یکدیگر می بندند (و یا با خدا می بندند، مانند نذر و قسم و امثال آن) و ایمان و لوازم ایمان مقید به قید وقتی دون وقتی نمی شود بلکه ایمان را همیشه باید داشت.و لکن اطلاق عهد در آیه شریفه شامل تمامی وعده هائی انسان و قولهای که اشخاص می دهد می شود، مثل اینکه بگوید: (من این کار را می کنم، و یا این کاری که می کردم ترک می کنم) و نیز شامل هر عقد و معامله و معاشرت و امثال آن می شود.
المیزان ج۱ ص۶۵۰ و ۶۵۱

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


13 − یک =