جمعه , ۳ آذر ۱۳۹۶
جدیدترین اخبار
خانه » آموزشی » (جهاد) با دشمنی که یا قصد دارد بر بلاد اسلامی‏ استیلاء پیدا کند و همه یا قسمتی از سرزمینهای اسلامی را اشغال کند …

(جهاد) با دشمنی که یا قصد دارد بر بلاد اسلامی‏ استیلاء پیدا کند و همه یا قسمتی از سرزمینهای اسلامی را اشغال کند …

[…] مورد دوم جهاد آن جایی است که حوزه اسلام مورد حمله دشمن قرار گرفته ، یعنی جنبه دفاع دارد ، به این معنا که دشمن یا قصد دارد بر بلاد اسلامی‏ استیلاء پیدا کند و همه یا قسمتی از سرزمینهای اسلامی را اشغال کند ، یا قصد استیلای بر زمینها را ندارد ، قصد استیلای بر افراد را دارد و می‏خواهد بیاید یک عده افراد را اسیر کند و ببرد ، یا حمله کرده و می‏خواهد اموال‏ مسلمین را به شکلی برباید – یا به شکل شبیخون زدن ، یا به شکلی که امروز می‏آیند منابع و معادن و غیره را می‏برند که به زور می‏خواهند بگیرند و ببرند – و یا می‏خواهد به حریم و حرم مسلمین ، به نوامیس مسلمین ، به‏ اولاد و ذریه مسلمین تجاوز کند . بالاخره اگر چیزی از مال یا جان یا سرزمین‏ و یا اموری که برای مسلمین محترم است مورد حمله دشمن قرار گیرد ، در این‏ جا بر عموم مسلمین اعم از زن و مرد ، و آزاد و غیر آزاد ، واجب است که‏ در این جهاد شرکت کنند (شاید حتی غیر بالغ هم جایز است که در این جهاد شرکت کند)، و در این جهاد اذن امام یا منصوب از ناحیه امام شرط نیست . آنچه که عرض می‏کنم عین عبارت فقهاء است ، عبارت ” محقق ” و ” شهید ثانی ” است که من دارم برای شما ترجمه‏اش را می‏گویم محقق ” کتابی دارد به نام ” شرایع ” که از متون مسلمه فقه تهیه‏ است و شهید ثانی آن را شرح کرده به نام ” مسالک الافهام ” که بسیار شرح خوبی است ، و شهید ثانی هم از اکابر و بزرگان تقریبا درجه اول فقهاء شیعه است .
در این مورد می‏گویند که اجازه امام شرط نیست .

تقریبا نظیر همین وضعی‏ که الان بالفعل اسرائیل به وجود آورده که سرزمین مسلمین را اشغال کرده‏ است . در اینجا بر مسلمین اعم از زن و مرد ، آزاد و غیر آزاد ، و دور و نزدیک واجب است که در این جهاد که اسمش دفاع است شرکت کنند ، و هیچ‏ موقوف به اذن امام نیست . عرض کردیم ” اعم از دور و نزدیک ” .
می‏گویند : ولا یختص بمن قصدوه من المسلمین بل یجب علی من علم بالحال‏ النهوض اذا لم یعلم قدرش المقصودین علی المقاومه (مسالک الافهام ، ج ۱ ، صفحه . ۱۱۶ )
. می‏گوید : [ این‏ جهاد ] اختصاص ندارد به افرادی که خود آنها مورد تجاوز قرار گرفته‏اند ( سرزمینشان ، مالشان ، جانشان ، ناموسشان ) بلکه بر هر مسلمانی که اطلاع‏ پیدا کند واجب است مگر اینکه بداند که آنها خودشان کافی هستند ، خودشان‏ دفاع می‏کنند ، یعنی قدرت دشمن ضعیف است و قدرت آنها قوی است و نیازی‏ ندارند ، والا اگر بداند نیاز به وجود او هست واجب است ، و هر چه که‏ نزدیکتر به آنها باشند ، واجبتر است یعنی وجوب موکد می‏شود . نوع سوم هم نظیر جهاد است ولی جهاد عمومی نیست ، جهاد خصوصی است و احکامش با جهادهای عمومی فرق می‏کند . جهاد عمومی یک احکام خاصی دارد ، از جمله این که هر کس که در این جهاد کشته شود شهید است و غسل ندارد ، کسی که در جهاد رسمی کشته می‏شود او را با همان لباسش و بدون غسل با همان خونها دفن می‏کنند . […]

(کتاب سیری درسیره ائمه ؛ شهید مرتضی مطهری ص ۵۹ تا ۷۱)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


11 + بیست =