سه شنبه , ۴ مهر ۱۳۹۶
جدیدترین اخبار
خانه » معارف » اهل بیت ع » حدیثی در باب امامت

حدیثی در باب امامت

منبع : کتاب اما مت شهید مطهری صص ۵۸ تا ۶۰

قبل از ذکر آیات قرآن در باب امامت ، حدیث معرفی را برایتان عرض‏ می‏کنم که آن را هم شیعه روایت کرده است و هم سنی . معمولا حدیثی را که‏ مورد اتفاق شیعه و سنی باشد ، نمی شود کوچک شمرد زیرا وقتی هر دو فریق‏ از دو طریق روایت می‏کنند تقریبا نشاندهنده اینست که پیغمبر اکرم یا امام قطعا این مطلب را فرموده است . البته عبارتها کمی با هم فرق‏ می‏کنند ولی مضمون آنها تقریبا یکی است . این حدیث را ما شیعیان اغلب‏ به این عبارت نقل می‏کنیم : « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتهجاهلیه » ( ۱ ) هر کس بمیرد و پیشوای زمان خود را نشناسد ، مرده است از نوع مردن زمان جاهلیت . این ، تعبیر خیلی شدیدی است چون در زمان‏ جاهلیت مردم اصلا مشرک بودند و حتی توحید و نبوت هم نداشتند . این‏ حدیث در کتب شیعه زیاد آمده و با اصول شیعه هم صد در صد قابل انطباق‏است . در ” کافی ” که معتبرترین کتاب حدیث شیعه می‏باشد ، این حدیث‏ هست . عمده اینست که این حدیث در کتابهای اهل تسنن هم هست . آنها در
روایتی به این عبارت نقل کرده‏اند : « من مات بغیر امام مات میته جاهلیه » ( ۱ ) هر کس بدون امام بمیرد مانند اینست که در جاهلیت مرده‏  است . عبارت دیگری که نقل کرده‏اند اینست : « من مات و لیس فی عنقه‏ بیعه مات میته جاهلیه » . آنکه بمیرد و در گردن او بیعت یک امام‏  نباشد ، مردنش از نوع مردن جاهلیت است . به عبارتی هم که شیعه نقل‏ می‏کند ، سنیها زیاد نقل کرده‏اند . عبارت دیگر : « من مات و لا امام له‏ مات میته جاهلیه » . این عبارتها خیلی زیاد است و نشاندهنده اهتمام‏  زیاد پیغمبر اکرم به مسئله امامت است . کسانی که امامت را تنها به معنی رهبری اجتماعی می‏دانند ، می‏گویند
ببینید پیغمبر اکرم به مسئله رهبری تا کجا اهمیت داده که معتقد شده است‏ اگر امت رهبر و پیشوا نداشته باشد ، اصلا مردنش مردن جاهلی است برای‏ اینکه صحیح تفسیر کردن و صحیح اجرا کردن دستورات اسلامی بستگی دارد به‏ اینکه رهبری ، رهبری درستی باشد و مردم پیوندشان را با رهبر محکم کرده‏ باشند . اسلام یک دین فردی نیست که کسی بگوید من به خدا و پیغمبر اعتقاد دارم و بنابراین به هیچکس کاری ندارم . خیر ، غیر از خدا و پیغمبر ، تو حتما باید بفهمی و بشناسی که در این زمان رهبر کیست و قهرا در سایه‏ رهبری او فعالیت کنی . آنها که امامت را به مفهوم مرجعیت دینی معنی‏ می‏کنند ، [ در معنی این حدیث ] می‏گویند کسی که می‏خواهد دین داشته باشد ، باید مرجع دینی خودش را هم بشناسد و بداند که دین را از کجا بگیرد . اینکه انسان دین‏ داشته باشد ولی دینش را از مأخذی بگیرد که ضد آنست ، عین جاهلیت است‏  آن کسی که امامت را در حد ولایت معنوی می‏برد ، می‏گوید این حدیث‏ می‏خواهد بگوید که اگر انسان مورد توجه یک ولی کامل نباشد ، مانند اینست‏ که در جاهلیت مرده است . این حدیث را چون متواتر است خواستم اول عرض‏ کرده باشم که در ذهن شما باشد تا بعد درباره‏اش بحث کنیم . حال برویم‏ سراغ آیات قرآن .

پاورقی :

۱ :مسند احمد .  

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


دو × پنج =