دوشنبه , ۲ مهر ۱۳۹۷
جدیدترین اخبار
خانه » معارف » اخلاق » خدای سبحان صدقه سری را بر صدقه علنی ترجیح داده (است)

خدای سبحان صدقه سری را بر صدقه علنی ترجیح داده (است)

إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِیَ(بقره ۲۷۱) … کلمه ابداء که مصدر تبدوا است ، به معنای اظهار است ، و کلمه صدقات جمع صدقه است ، و چون قیدی در آن نیامده به معنای مطلق انفاقهائی است که در راه خدا بشود ( چه واجب و چه مستحب ) و چه بسا بعضی گفته باشند که اصل در معنای این کلمه انفاق مستحب است .

خدای سبحان در این آیه دو قسم تردید آورده ، یکی صدقه آشکار و دیگری پنهان ، و هر دو را ستوده است ، برای اینکه هر کدام از آن دو آثاری صالح دارند ، اما صدقه آشکارا که خود تشویق و دعوت عملی مردم است به کار نیک ، و نیز مایه دلگرمی فقرا و مساکین است ، که می ‏بینند در جامعه مردمی رحم دل هستند که به حال آنان ترحم می‏کنند ، و در جامعه اموالی برای آنان و رفع حوائجشان قرار می‏دهند تا برای روز قیامتشان که روز گرفتاری است ذخیره‏ای باشد ، و این باعث می‏ شود که روحیه یاس و نومیدی از صفحه دلهاشان زدوده شود ، و در کار خود دارای نشاط گردند ، و احساس کنند که وحدت عمل و کسب بین آنان و اغنیا وجود دارد ، اگر سرمایه‏دار کاسبی می‏ کند تنها برای خودش نیست ، و این خود آثار نیک بسیاری دارد .

و اما حسن صدقه پنهانی این است که در خفا آدمی از ریا و منت و اذیت دورتر است ، چون فقیر را نمی‏ شناسد ، تا به او منت گذارد ، و یا اذیت کند ، فائده دیگرش اینست که در صدقه پنهانی آبروی فقیر محفوظ می‏ ماند ، و احساس ذلت و خفت نمی‏کند ، و حیثیتش در جامعه محفوظ می‏ماند ، پس می‏توان گفت که : صدقه علنی نتیجه‏ های بیشتری دارد ، و صدقه پنهانی خالص‏تر و پاک‏تر انجام می‏شود .

و چون بنای دین بر اخلاص است ، بنابر این عمل هر قدر به اخلاص نزدیک‏تر باشد به فضیلت نیز نزدیکتر است ، و بهمین جهت خدای سبحان صدقه سری را بر صدقه علنی ترجیح داده و می‏ فرماید : وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ (بقره ۲۷۱) ، چون کلمه خیر به معنای بهتر است ، و خدا به اعمال بندگانش با خبر است ، و در تشخیص عمل خیر از غیر آن اشتباه نمی‏کند ، و الله بما تعملون خبیر .

ترجمه المیزان ج : ۲ص :۶۱۰

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


1 × دو =