شنبه , ۲۷ مهر ۱۳۹۸
جدیدترین اخبار
خانه » آموزشی » زن ومرد از نظر اسلام

زن ومرد از نظر اسلام

اسلام بین زن و مرد از نظر تدبیر شؤون اجتماع و دخالت اراده و عمل آن دو در این تدبیر ، تساوی برقرار کرده ، علتش هم این است که همانطور که مرد می‏خواهد بخورد و بنوشد و بپوشد ، و سایر حوائجی که در زنده ماندن خود به آنها محتاج است به دست آورد ، زن نیز همینطور است ، و لذا قرآن کریم می‏فرماید : بعضکم من بعض .

پس همانطور که مرد می‏تواند خودش در سرنوشت خویش تصمیم بگیرد و خودش مستقلا عمل کند و نتیجه عمل خود را مالک شود ، همچنین زن چنین حقی را دارد بدون هیچ تفاوت : لها ما کسبت و علیها ما اکتسبت .

پس زن و مرد در آنچه که اسلام آن را حق می‏داند برابرند ، و به حکم آیه : و یحق الله الحق ، چیزی که هست خدای تعالی در آفرینش زن دو خصلت قرار داده که به آن دو خصلت ، زن از مرد امتیاز پیدا می‏کند .

اول اینکه : زن را در مثل به منزله کشتزاری برای تکون و پیدایش نوع بشر قرار داده ، تا نوع بشر در داخل این صدف تکون یافته و نمو کند ، تا به حدولادت برسد ، پس بقای نوع بشر بستگی به وجود زن دارد ، و به همین جهت که او کشتزار است مانند کشتزارهای دیگر احکامی مخصوص به خود دارد و با همان احکام از مرد ممتاز می‏شود .

دوم اینکه : از آنجا که باید این موجود ، جنس مخالف خود یعنی مرد را مجذوب خود کند ، و مرد برای این که نسل بشر باقی بماند به طرف او و ازدواج با او و تحمل مشقت‏های خانه و خانواده جذب شود ، خداوند در آفرینش ، خلقت زن را لطیف قرار داد ، و برای اینکه زن مشقت بچه‏داری و رنج اداره منزل را تحمل کند ، شعور و احساس او را لطیف و رقیق کرد ، و همین دو خصوصیت ، که یکی در جسم او است و دیگری در روح او ، تاثیری در وظائف اجتماعی محول به او دارد . این بود مقام و موقعیت اجتماعی زن ، و با این بیان موقعیت اجتماعی مرد نیز معلوم می شود و نیز پیچیدگی و اشکالی که در احکام مشترک بین آن دو و احکام مخصوص به هر یک از آن دو ، در اسلام هست حل می‏گردد ، همچنانکه قرآن کریم می‏فرماید : و لا تتمنوا ما فضل الله به بعضکم علی بعض ، للرجال نصیب مما اکتسبوا ، و للنساء نصیب مما اکتسبن ، و اسئلوا الله من فضله ، ان الله کان بکل شی‏ء علیما و منظورش ازاین گفتار آنست که اعمالی که هر یک از زن و مرد به اجتماع خود هدیه می‏دهد باعث آن می‏شود که به فضلی از خدا اختصاص یابد ، بعضی از فضل‏های خدای تعالی فضل اختصاصی به یکی از این دو طائفه است ، بعضی مختص به مردان و بعضی دیگر مختص به زنان است .

مثلا مرد را از این نظر بر زن فضیلت و برتری داده که سهم ارث او دو برابر زن است ، و زن را از این نظر بر مرد فضیلت داده که خرج خانه را از گردن زن ساقط کرده است ، پس نه مرد باید آرزو کند که ای کاش خرج خانه به عهده‏ام نبود ، و نه زن آرزو کند که ای کاش سهم ارث من برابر برادرم بود ، بعضی دیگر برتری را مربوط به عمل عامل کرده ، نه اختصاص به زن دارد و نه به مرد ، بلکه هر کس فلان قسم اعمال را کرد ، به آن فضیلت‏ها می رسد ( چه مرد و چه زن ) و هر کس نکرد نمی‏رسد ( باز چه مرد و چه زن ) و کسی نمی‏تواند آرزو کند که ای کاش من هم فلان برتری را می‏داشتم ، مانند فضیلت ایمان و علم و عقل و سائر فضائلی که دین آن را فضیلت می‏داند .

این قسم فضیلت فضلی است از خدا که به هر کس بخواهد می‏دهد ، و لذا در آخر آیه می‏فرماید : و اسئلوا الله من فضله ، دلیل بر آنچه ذکر کردیم آیه شریفه : الرجال قوامون … است، به آن بیانی که به زودی خواهد آمد .
ترجمه المیزان ج : ۲ص : ۴۰۹ و ۴۱۰

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


14 + هفت =