سه شنبه , ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
جدیدترین اخبار
خانه » مقالات » بخشعلی قنبری » سفر به شهر یادگاران گمنام؛ قزوین

سفر به شهر یادگاران گمنام؛ قزوین

ما معلم ها خیلی بختیاریم؛ خیلی ثروتمندیم؛ می دانید چرا؟ برای اینکه اگر دیگر ثروتمندانالگوگیری نسل جوان از رابطه مال دنیا و پول و ماشین و … دارند ما معلمان شاگردانی داریم بهتر از برگ درخت؛ شاگردانی که یک سلام شان را به خیلی چیزها نمی دهیم. کم ثروتی است شاگرد جوانت که تازه به خانه بخت پا نهاده به تو زنگ بزند و از تو و خانواده ات برای دیدن یادگارهای ماندگار قزوین به این شهر دعوت کند و از ساعت ۱۲ تا ۲۰ سر پا باشد تا «تو»ی معلم و خانواده ات لحظات خوشی را سپری کنند؟! مرادم از این جوانان با ادب دانشجوی عزیزم سرکارخانم درگاهی و همسر با ادب و مهربانش جناب آقای آتشگران اند که من و خانواده ام را به گرمی در قزوین پذیرا شدند و تا توانستند ما را به جاهای مختلف این شهر بردند تا هم خوش بگذرانیم و هم با یادگاران گذشتگان هم سفر شویم و از این هم سفری درس ها بیاموزیم.

القصه ساعت هفت و نیم صبح عازم این شهر شدیم و ساعت ۱۲ به این شهر رسیدیم و قرار شد در سبزه میدان قزوین همدیگر را ببینیم و حدود ساعت دوازده و نیم بازدید از این شهر را با رفتن به چهل ستون آغاز کردیم و بعد از آن به سعدالسلطنه رفتیم و از آنجا هم به مقبره چهار انبیا و از آنجا هم به حسینیه امینی ها و بعد هم به گلزار شهدای قزوین و امام زاده حسین بن علی بن موسی الرضا رفتیم و بعد هم با عزیزان خداحافظی کردیم و ساعت نه و نیم سوار قطار شدیم و در ساعت یازده و نیم به ایستگاه راه آهن و در ساعت دوازده هم به منزل رسیدیم.

فایل صوتی بخشعلی قنبری با عنوان: گلایه از مسئولان به خاطر غفلت و عدم توجه به آثار فرهنگی و مفاخر ملی

در ادامه به بیان مطالبی در باب این یادگاران می پردازم:قزوین

سبزه میدان و چهل ستون. وقتی چشمم به این آثار می افتد چند چیز در ذهنم تداعی می کند: یکی اینکه می توان از این طریق به هنر و تمدن ایران در همه دوره ها پی برد؛ دیگر اینکه میان زیست مردم و حاکمان کشور چقدر فاصله زیاد برقرار بود. کاش می شد حاکمان خود را در رده مردم پایین می آوردند و از درد و رنج آنان خبر می داشتند و اگر قرار بود آثاری به جا بگذارند نشان دهنده همگامی آنان با مردم می بود اما حیف که تاریخ ایران شاهان جز در موارد استثنایی هماره بر مردم ستم روا می داشتند.
سعدالسلطنه هم این وضعیت را دارد و آن نیز مرا واله می کند و از نبودن عدالت در دوره های مختلف متأسف می سازد. البته این نکته مرا خوشحال می کند که مسئولان این شهر تا حدودی نسبت به احیای این آثار اهتمام ورزیده اند تا مردم را از جاهای مختلف به این شهر بکشانند.
چهار انبیا. ابتدا باید بگویم که ترکیب چهار انبیا از نظر دستور زبان فارسی غلط است؛ زیرا در این زبان صفت و موصوف از نظر تعداد مطابقت نمی کند و شایسته است مسئولان نسبت به اصلاح این نام [چهار نبی] اقدام کنند. نکته بعدی این که مسئولان این مکان ارزشمند در بازسازی آن هیچ ذوقی به کار نبسته اند. اگر اینان پیامبران بنی اسراییل اند که در معرفی بسیار ناقص و نارسای این پیامبران نوشته اند چرا از نمادها دین الاهی در آن عصر استفاده نکرده اند؟ آدم وقتی وارد این آستانه می شود مثل آن است که وارد آستانه یک امامزاده می شود و از این انبیا هیچ نشانی در دست نیست. همه جا زیارت عاشورا و دعاهای اسلامی است و حتا نام این انبیا هم جایی به درستی نیامده است. شگفتا روی گنج خوابیده ایم و از گرسنگی می میریم!! کاش مسئولان این مکان مقدس با اهل تخصص در حوزه ادیان مشورت می کردند و متوجه می شدند که در دنیای امروزی بیشتر از سه میلیارد انسان این انبیا را قبول دارند و اگر تبلیغ درستی بکنند می توانند بخش عظیمی از این رقم نجومی را به عنوان گردشگر به این شهر جذب کنند!!!! شگفتا هر چه گشتم حتا یک کتیبه درستی هم راجع به این پیامبران نیافتم!! شما قضاوت کنید آیا این کوتاهی ها پشت پا زدن به بخت خود نیست؟!
حسینیه امینی ها. این مکان از جذابیّت های گردشگری خاصی برخوردار است و راهنمایان هم خوب معرفی می کردند و از دو نکته در این بنا بهره زیادی بردم یکی اینکه شومینه هایی تعبیه شده بود که به راحتی می توانست گرما را به همه جا بنا برساند به علاوه شمع ها را در قسمت بالایی دیوار در درون یک نیم دایره (رف) می نهادند که سراسر آینه بود و با یک شمع و انعکاس نور آن به آینه ها می توانستند همه جا را روشن تر کنند.
قبر احمد غزالی. در این باب قلم از بیان کوتاهی و کارنکردن ها بلکه ظلم آنان به این شخصیت و حتا مردم این شهر واقعاً عاجز است. کاش مسئولان این شهر اندکی مطالعه می کردند تا بدانند که احمد غزالی در عرفان چه جایگاهی دارد؟ کاش می دانستند که مردم مغرب زمین و مستشرقان شیفته این عارف والا هستند و اگر آنان اندکی کار می کردند سیل گردشگران این شهر را پر می کردند؟!! اثر معنوی عارفان به جای خود، کاش مسئولان به فکر اشتغال مردم می افتادند و این اثر را احیا می کردند تا مردم از تمتّعات مادی حضور احمد در این شهر بهره می بردند!! آدم واقعاً از سوء تدبیرهای مسئولان دق می کند!!!
رفتیم برای زیارت قبر این عارف گفتند مسجد اجمدیه فقط برای نماز مغرب و عشا باز می شود و قبر احمد هم در جایی است که هیچ اثری از وی نیست!! آیا این جفا نیست که یک عارف وارسته این اندازه گمنام بماند؟!! شگفتا اگر همی قبر در یک کشور دیگری بود درآمدهای نجومی کسب می کرد. کافی است مسئولان محترم درآمد ترکیه از قبیل قبر مولوی در این کشور توجه کنند و اندکی درس بگیرند. شما را به خدا این گزارش را بخوانید و آنگاه کوتاهی مسئولان در ایجاد اشتغال را بهتر از گذشته درک کنید:

درآمدزایی توریستی ترکیه از «مولانا»

سالانه ۵/ ۲میلیون گردشگر به موزه شاعر ایرانی در کشور همسایه می‌روند.

دنیای اقتصاد : موزه مولانا در قونیه، در سال ۲۰۱۷ بازدیدکنندگان بیشتری نسبت به موزه‌های توپکاپی و ایاصوفیه در استانبول داشته و شمار بازدیدکنندگان آن به حدود ۵/ ۲ میلیون نفر رسیده است. این موزه عمدتاً مورد علاقه ایرانیان،چینی‌ها و تایوانی‌ها بوده است. به گزارش دیلی صباح، موزه مولانا با به نمایش گذاشتن فرهنگ عرفانی جلا‌ل‌الدین محمد بلخی که در ترکیه به «رومی» معروف است، ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۲۶۷ گردشگر جذب کرده بود که این میزان در سال ۲۰۱۶ به ۲ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۵۳۱ نفر رسیده بود. سال گذشته بیشترین علاقه به این موزه از سوی اتباع کشورهای شرق آسیا بود.

مدیر گردشگری و فرهنگ شهری در گفت‌وگو با خبرگزاری «آنادلو» گفت: «این موزه در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بیشترین بازدید را در میان موزه‌های ترکیه داشته است.» عبدالستار یارار معتقد است موزه مولانا تعداد بازدیدکنندگان را در سال‌های آینده افزایش خواهد داد. وی اضافه کرد: «اکثر گردشگرانی که از این موزه بازدید می‌کنند، از ایران، چین، تایوان، ایالات متحده و ژاپن هستند.» یک ششم تمام بازدیدکنندگان، گردشگران بین‌المللی بوده‌اند و براساس گفته‌های یارار، گردشگران قونیه را برای گردشگری فرهنگی ترجیح می‌دهند.

وی اعلام کرد: «در طول «شب عروس»، سالمرگ مولانا در ۱۷ دسامبر ۱۲۷۳ میلادی(۶۷۲شمسی)، تقریبا ۶۵۰۰ توریست در مدت ۱۰ روز در سال ۲۰۱۶ از قونیه بازدید کردند و این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۹۵۰۰ نفر افزایش یافته است. اکنون یک قطار پرسرعت به گردشگران اجازه می‌دهد با سرعت بیشتری از استانبول و آنکارا به قونیه بروند. تعداد پروازها نیز در طول این فستیوال در هر سال افزایش یافته است.» مهم‌ترین اثر مولانا، «مثنوی» در سراسر جهان کتاب مشهوری به شمار می‌رود. یارار ادامه می‌دهد: «ما آنچه می‌توانیم انجام می‌دهیم تا تعداد گردشگران را هم از ترکیه و هم از خارج افزایش دهیم و مزار رومی در موزه قرار خواهد گرفت تا حال و هوای معنوی موزه را خاص‌تر کند.» ترکیه درحالی از برند مولانا برای توسعه گردشگری خود بهره می‌گیرد که به گزارش «دنیای اقتصاد»، ایران همچنان نتوانسته است از طریق برگزاری رویدادهایی با محوریت این شاعر بزرگ ایرانی به درآمدهای گردشگری خود بیفزاید[۱].

در پایان سفر به رغم اینکه نتوانستیم به جاهای دیگر این شهر عزیز برویم ختم دیدار را به گلستان شهیدان اختصاص دادیم و یادی کردیم از راست قامتان تاریخ ایران به ویژه شهید خلبان سرلشکر عباس بابایی و بعد از آن هم از امام زاده حسین بر علی بن موسی الرضا زیارتی به عمل آوردیم و با قطار راهی تهران شدیم. بخشعلی قنبری ۳ فروردین ۱۳۹۸

[۱] . https://donya-e-eqtesad.com

موضوعات مرتبط: شهیدان، خاطرات، دوستانه ها
برچسب‌ها: قزوین, احمد غزالی, شهید عباس بابایی
[ شنبه سوم فروردین ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۵۵ ] [ رضا بیقرار ]

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


3 × یک =