پنج شنبه , ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
جدیدترین اخبار
خانه » آموزشی » «سلم» در اسلام

«سلم» در اسلام

(یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً (بقره آیه ۲۰۸) ای کسانیکه ایمان آورده اید! همگی در صلح و آشتی درآیید )کلمات سلم و اسلم و تسلیم هر سه به یک معنا است: و کلمه (کافه  همگی) مانند کلمه جمیعا تاکید را افاده می کند و چون خطاب به مومنین بود و مومنین مامور شده اند همگی داخل در سلم شوند پس در نتیجه امر در آیه مربوط به همگی و به یک یک افراد جامعه است، هم بر یک یک افراد واجب است و هم بر جمیع که در دین خدا چون و چرا نکنند، و تسلیم امر خدا و رسول او گردند.

و نیز از آنجای که خطاب به خصوص مومنین شده، آن سلمی هم که به سویش دعوت کرده به معنای تسلیم در برابر خدا و رسول شدن است، و امری است متعلق به مجموع امت.

و به فرد فرد آنان، پس هم بر یک یک مومنین واجب است.

و هم بر مجموع آنان.

پس سلمی که بدان دعوت شده اند عبارت شد از تسلیم شدن برای خدا، بعد از ایمان به او.

پس بر مومنین واجب است امر را تسلیم خدا کنند، و برای خود صلح دید و استبداد برای قال نباشند و به غیر آن طریقی که خدا و رسول بیان کردهاند طریقی دیگر اتخاذ ننمایند، که هیچ قومی هلک نشد مگر به خاطر همینکه راه خدا را رها کرده، راه هوای نفس را پیمودند، راهی که هیچ دلیلی از ناحیه خدا بر آن نداشتند، و نیز حق حیات و سعادت جدی و حقیقی از هیچ قومی سلب نشد مگر به خاطر اینکه در اثر پیروی هوای نفس ایجاد اختلف کردند. کلمات سلم و اسلم و تسلیم هر سه به یک معنا است: و کلمه (کافه  همگی) مانند کلمه جمیعا تاکید را افاده می کند و چون خطاب به مومنین بود و مومنین مامور شده اند همگی داخل در سلم شوند پس در نتیجه امر در آیه مربوط به همگی و به یک یک افراد جامعه است، هم بر یک یک افراد واجب است و هم بر جمیع که در دین خدا چون و چرا نکنند، و تسلیم امر خدا و رسول او گردند.
و نیز از آنجای که خطاب به خصوص مومنین شده، آن سلمی هم که به سویش دعوت کرده به معنای تسلیم در برابر خدا و رسول شدن است، و امری است متعلق به مجموع امت.
و به فرد فرد آنان، پس هم بر یک یک مومنین واجب است.

و هم بر مجموع آنان.

پس سلمی که بدان دعوت شده اند عبارت شد از تسلیم شدن برای خدا، بعد از ایمان به او.

پس بر مومنین واجب است امر را تسلیم خدا کنند، و برای خود صلاح دید و استبداد برای قائل نباشند و به غیر آن طریقی که خدا و رسول بیان کرده اند طریقی دیگر اتخاذ ننمایند، که هیچ قومی هلک نشد مگر به خاطر همینکه راه خدا را رها کرده، راه هوای نفس را پیمودند، راهی که هیچ دلیلی از ناحیه خدا بر آن نداشتند، و نیز حق حیات و سعادت جدی و حقیقی از هیچ قومی سلب نشد مگر به خاطر اینکه در اثر پیروی هوای نفس ایجاد اختلف کردند.

المیزان بقره ج ۲ ص۱۵۱

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


14 − دوازده =