پنج شنبه , ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
جدیدترین اخبار
خانه » آموزشی » فرد به نعمت اسلاف و نیاکان خود متنعم می‏ شود ، همچنانکه …

فرد به نعمت اسلاف و نیاکان خود متنعم می‏ شود ، همچنانکه …

[…]فرد هم مثل امت است ، او نیز حسنه و سیئه و عذاب و نقمت دارد ، چیزی که هست بسیار می‏ شود که فرد به نعمت اسلاف و نیاکان خود متنعم می‏شود ، همچنانکه به مظالم آنان معذب می‏ گردد ، به آیات زیر توجه فرمائید :  قَالَ أَنَا یُوسُفُ وَهذا أَخِی قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا إِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَیَصْبِرْ  فَإِنَّ اللَّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ (یوسف ۱۲ ایه ۹۰)
آری، من یوسفم، و این برادر من است، خداوند بر ما منت گذارد، هر کس تقواپیشه کند، و شکیبایی و استقامت نماید،(سرانجام پیروزمی شود،) چراکه خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمیکند. .

و مراد از منتی که خدا بر او نهاد همان ملک و عزت و نعمت‏های دیگر او است ،

فَخَسَفْنَا بِهِ  وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ (قصص ۲۸ آیه ۸۱)
سپس ما، او و خانه اش را در زمین فرو بردیم،

وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیّاً (مریم ۱۹ ایه ۵۰)
و از رحمت خود به آنان عطا کردیم، و برای آنها نام نیک و مقام برجسته ای ( در میان همه امتها ) قرار دادیم که گویا منظور از یاد خیر ذریه صالحه‏ ای است که مشمول انعام او باشند ، همچنانکه در جائی دیگر فرموده :

وَجَعَلَهَا کَلِمَهً بَاقِیَهً فِی عَقِبِهِ (زخرف ۴۳ آیه ۲۸)
او کلمه توحید را کلمه پاینده ای در نسلهای بعد از خود قرار داد،

وَأَمَّا الْجِدَارُ  فَکَانَ لِغُلاَمَیْنِ یَتِیمَیْنِ فِی الْمَدِینَهِ وَکَانَ تَحْتَهُ کَنزٌ  لَهُمَا وَکَانَ أَبُوهُمَا صَالِحاً فَأَرَادَ رَبُّکَ أَن یَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَیَسْتَخْرِجَا کَنزَهُمَا (کهف ۱۸ آیه ۸۲)
و اما آن دیوار، از آن دو نوجوان یتیم در آن شهر بود، و زیر آن، گنجی متعلق به آن دو وجود داشت، و پدرشان مردصالحی بود، و پروردگار تو می خواستآنها به حد بلوغ برسند و گنجشان را استخراج کنند،

 

وَلْیَخْشَ الَّذِینَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّهً ضِعَافاً خَافُوا عَلَیْهِمْ(نساء ۴ ایه ۹)
کسانی که اگر فرزندان ناتوانی از خود به یادگار بگذارند از آینده آنان میترسند.

و مراد از این ذریه هر نسل آینده‏ ایست که گرفتار آثار شوم ظلم نیاکان خود می‏شوند .

و سخن کوتاه اینکه وقتی خدای عزوجل نعمتی را بر امتی یا فردی افاضه فرمود ، اگر آن امت و یا آن فرد صالح باشد ، آن نعمت در واقع هم نعمتی بوده که خدا بر او انعام فرموده ، و یا امتحانی بوده که خواسته او را به این وسیله بیازماید ، همچنانکه از سلیمان حکایت کرده است که گفت :  هذَا مِن فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی ءَأَشْکُرُ أَم أَکْفُرُ وَمَن شَکَرَ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ (نمل ۲۷ ّیه ۴۰)
این از فضل پروردگار من است، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را به جا می آورم یا کفران می کنم؟!و هر کس شکر کند، به نفع خود شکر می کند، و هر کس کفران نماید( به زیان خویش نموده است، که ) پروردگار من، غنی و کریم است.

و نیز فر در حقش کرده ، و استدراج و املا است چنانکه در باره ( نیرنگ ) در کلام مجیدش فرموده : وَیَمْکُرُونَ وَیَمْکُرُ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ (انفال ۸ آیه ۳۰)
آنها چاره می اندیشیدند (و نقشه می کشیدند)، و خداوند هم تدبیر می کرد،و خدا بهترین چاره جویان و تدبیر کنندگان است.

و در باره استدراج و املا فرموده : سَنَسْتَدْرِجُهُم مِنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُونَ (قلم ۶۸ آیه ۴۴ )
ما آنانرا از آنجا که نمیدانند بتدریج به سوی عذاب پیش میبریم. ،

وَأُمْلِی لَهُمْ إِنَّ کَیْدِی مَتِینٌ(قلم ۶۸ آیه ۴۵)
و به آنها مهلت )باز گشت( میدهم، چرا که نقشههای من محکم و دقیق است.

و نیز فرموده : وَلَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ (دخان ۴۴ آیه ۱۷)
ما پیش از اینها قوم فرعون را آزمودیم.

و وقتی بلاها و مصائب یکی پس از دیگری می‏رسد ، مردم در مقابل این نیز مانند نعمتها دو جورند ، اگر مردمی و یا فردی باشند صالح ، این مصیبت‏ها برای آنان فتنه و آزمایش است ، و خدا بوسیله آن بندگان خود را می ‏آزماید ، تا خبیث از طیب و پاک از ناپاک جدا و متمایز شود ، و مثل امت صالحه و فرد صالح که گرفتار آنها می‏ گردد ، مثل طلا است که گرفتار بوته آتش و محک آزمایش می‏ شود ، تا خالصش از ناخالص مشخص شود .

و خدا در این باره فرموده : أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ أَن یَسْبِقُونَا سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ
آیا کسانی که اعمال بد انجام می دهند گمان کردند بر قدرت ما چیره خواهند شد؟! چه بد داوری می کنند! ؟ (عنکبوت ۲۹-آیه ۴)

وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن  قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ  الْکَاذِبِینَ (عنکبوت ۲۹ آیه ۳)
ما کسانی را که پیش از آنان بودند آزمودیم ( و اینها را نیز امتحان می کنیم )،باید علم خدا درباره کسانی که راست می گویند و کسانی که دروغ می گویند تحقق یابد.

، اأَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ أَن یَسْبِقُونَا سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ(عنکبوت ۲۹ آیه ۴)
آیا کسانی که اعمال بد انجام میدهند گمان کردند بر قدرت ما چیره خواهند شد؟! چه بد داوری میکنند!.

و نیز فرموده :وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ(آل عمرات ۱۴۰)
و ما این روزها ( ی پیروزی و شکست ) را در میان مردم می گردانیم، ( و این خاصیت زندگی دنیاست )تا خدا، افرادی را که ایمان آورده اند، بداند ( و شناخته شوند )، و( خداوند) از میان شما، شاهدانی بگیرد. .

و اگر قوم و فردی که به آن گرفتاریها و مصائب گرفتار شده‏اند طالح و بدکار باشند ، خود این حوادث عذاب و کیفری است که در مقابل اعمال خود می‏بینند ، و آیات سابق نیز بر این معنا دلالت داشت .

پس این هم یکی از احکام عمل آدمی است ، که به صورت حوادث نیک و بد در می‏ آید ، و عاید صاحب عمل می‏شود .[…]

ترجمه المیزان ج : ۲ص :۲۷۳، ۲۷۳ ،۲۷۴ و۲۷۵

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


دو × 5 =