شنبه , ۲۷ مهر ۱۳۹۸
جدیدترین اخبار
خانه » معارف » تفسیر » ((من و على و الدین مسلمین هستیم ))

((من و على و الدین مسلمین هستیم ))

توضیحى در مورد روایت نبوى (ص ):
مؤ لف قدس سره : بحرانى در تفسیر برهان بعد از نقل حدیث مى گوید: این معنا را صاحب کتاب الفایق نیز روایت کرده است .
عیاشى ، این معنا را از ابى بصیر و ابى جعفر و ابى عبدالله (امام صادق ) (علیهم السلام )، و ابن شهر آشوب از ابان ، از ابى جعفر (علیه السلام ) روایت کرده اند، و آنچه در این روایات آمده جزء باطن قرآن است ، به آن معنایى که ما در بحث پیرامون محکم و متشابه در جلد سوم عربى این کتاب براى باطن قرآن کردیم .
آرى پدر و یا والد به معناى آن کسى است که مبداء بشرى وجود انسان باشد، و مسؤ ولیت تربیت او را به عهده داشته باشد، بنابر معنا، پس معلم آدمى و مربى کمالات او نیز پدر او است ، و بنابر مثل رسول خدا و حضرت امیرالمؤ منین (علیهما افضل الصلوه و السلام ) از هر کس ‍ دیگرى و حتى از پدر جسمانى او سزاوارتر به اینند براى مؤ من پدر باشند، مؤ منى که به وسیله آن دو بزرگوار هدایت یافته از انوار علوم و معارفشان اقتباس نمودند، زیرا پدر جسمانى به جز مبدا بودن براى هستى او و تربیت جسم او دخالتى در هستى او ندارد، ولى پیامبر و ولى خدا جان او، و آدمیت او و آخرت و معنویت او و کمالات درونى او را تربیت مى کنند، پس به پدر بودن سزاوارترند، و آیاتى که در قرآن سفارش والدین را به اولاد مى کند بر حسب باطن شامل این دو بزرگوار نیز مى شود، هر چند که به حسب ظاهر دو پدر جسمانى شمرده نمى شوند.

ترجمه تفسیر المیزان جلد ۴ صفحه ۵۶۷

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


3 × دو =