جمعه , ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
جدیدترین اخبار
خانه » معارف » قرآن وحدیث » وَتَوَکَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لاَ یَمُوتُ (فرقان ۲۵ایه ۵۸)

وَتَوَکَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لاَ یَمُوتُ (فرقان ۲۵ایه ۵۸)

[…]از اینجا یک حقیقت روشن می‏شود و آن این است که حیات حقیقی باید طوری باشد که ذاتا مرگ‏پذیر نباشد ، و عارض شدن مرگ بر آن محال باشد ، و این مساله قابل تصور نیست مگر به اینکه حیات عین ذات حی باشد ، نه عارض بر ذات او ، و همچنین از خودش باشد نه اینکه دیگری به او داده باشد ، همچنانکه قرآن در باره خدای تعالی فرموده : وَتَوَکَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لاَ یَمُوتُ (فرقان ۲۵ایه ۵۸)
و توکل کن بر آن زنده ای که هرگز نمی میرد،

و بنابر این ، پس حیات حقیقی ، حیات خدای واجب الوجود است ، و یا به عبارت دیگر حیاتی است واجب ، و به عبارت دیگر چنین حیاتی این است که صاحب آن به ذات خود عالم و قادر باشد .

از اینجا کاملا معلوم می‏شود که چرا در جمله :هُوَ الْحَیُّ لَا إِلهَ إِلَّا هُوَ  (غافر ۴۰ ۶۵) حیات را منحصر در خدای تعالی کرد ، و فرمود : تنها او حی و زنده است ، و نیز معلوم می‏شود که این حصر حقیقی است نه نسبی ، و اینکه حقیقت حیات یعنی آن حیاتی که آمیخته با مرگ نیست و در معرض نابودی قرار نمی‏گیرد تنها حیات خدای تعالی است .

و بنابر این در آیه مورد بحث که می‏فرماید : اللّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ (بقره ۲۵۵) ، و همچنین آیه :  الم اللّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ الحَیُّ  الْقَیُّومُ (العمران ۳ آیه  ۱و۲) مناسب‏تر آن است که کلمه حی را خبر بگیریم ، و بگوئیم کلمه الله مبتداء ، و جمله لا اله الا هو خبر آن ، و کلمه حی خبر بعد از خبر دیگری برای آن است ، تا انحصار را برساند ، چون در این صورت تقدیر آن الله الحی می‏ شود ، می‏ رساند که حیات تنها و تنها خاص خدا است، و اگر زندگان دیگر هم زندگی دارند خدا به آنها داده است .

کلمه قیوم بطوری که علمای صرف گفته ‏اند ، بر وزن فیعول است ، همچنانکه کلمه قیام بر وزن فیعال از ماده قیام است ، صفتی است که بر مبالغه دلالت دارد ، و قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ، همه این معانی از قیام استفاده می ‏شود ، چون قیام به معنای ایستادن است ، و عادتا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار ملازمه هست ، از این رو از کلمه قیوم همه آن معانی استفاده می‏شود .[…]

ترجمه المیزان ج۲ ص  ۵۰۴

[…] ادامه مطلب […]

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


14 + چهارده =