پنج شنبه , ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
جدیدترین اخبار
خانه » مقالات » وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ (بقره ۲۵۵)

وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ (بقره ۲۵۵)

گفتیم که جمله :  وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ (بقره ۲۵۵) ، معنای تمامیت تدبیر خدا و کمال آن را می‏ رساند ، زیرا یکی از نشانی‏ های کمال تدبیر ، این است که موجود تدبیر شده ، خودش نفهمد که تدبیر کننده او چه منظوری از او و از تدبیر او دارد ، و چه آینده‏ ای برایش در نظر گرفته تا برای خلاصی از آن آینده ( اگر ناگوار است ) دست و پا نکند و نقشه مدبر را خنثی نسازد ، و تدبیر شدگان ، مانند قافله چشم و گوش بسته‏ ی باشند که بر خلاف میل به طرفی سوقشان می‏ دهند ، و آن قافله هم می‏ رود صاحب قافله کمال جدیت را به خرج می‏ دهد تا از هیچ ناحیه‏ای به افراد قافله آگهی نرسد و افراد ندانند به کجا می ‏روند و کجا منزل می‏کنند و مقصد نهائی‏ شان کجا است .

خدای سبحان با این جمله ، این معنا را بیان می‏ کند که تدبیر عالم خاص او است برای اینکه تنها او است که به روابط بین موجودات آگاه است ، چون او موجودات و روابط آنها را آفریده ، و اما بقیه اسباب و علل و مخصوصا علل و اسبابی که از صاحبان عقل هستند هر چند که دخل و تصرفی ، و علمی دارند و لیکن هر چه دارند آن را مورد استفاده قرار می‏ دهند ، خود مرتبه‏ ای است از شؤون علم الهی، و هر چه تصرف دارند ، خود شانی است از شؤون تصرفات الهی و نحوه‏ ای است از انحای تدابیر او پس دیگر کسی نمی‏ تواند به خود اجازه دهد که بر خلاف اراده خدای سبحان و تدبیر جاری در مملکتش قدمی بردارد ، و اگر برداشت ، آن نیز از تدبیر خداوند است .

ترجمه المیزان ج : ۲ص :۵۱۱ , ۵۱۲

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


چهارده + یازده =