پنج شنبه , ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
جدیدترین اخبار
خانه » معارف » تفسیر » وَ مَا أَرْسلْنَا مِن رَّسولٍ إِلا لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ

وَ مَا أَرْسلْنَا مِن رَّسولٍ إِلا لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ

اطاعت از رسول الله (ص ) همان اطاعت از خدا است
وَ مَا أَرْسلْنَا مِن رَّسولٍ إِلا لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ
این جمله ردى است مطلق بر همه آن مطالبى که قبلا از منافقین حکایت کرده بود، یعنى تحاکم بردنشان به نزد طاغوت ، و اعراضشان از رسول الله (صلى الله علیه و آله )، و سوگند خوردن ، و عذرخواهیشان به این که ما منظورى به جز احسان و توفیق نداشتیم مى فرماید: همه این مطالب هر یک به وجهى مخالفت رسول کردن است ، حال چه این که تواءم با عذرى که بهانه آنان بشود باشد، و چه تواءم با چنان عذرى نباشد براى این که خداى تعالى که اطاعت رسول کردن را واجب فرموده ، قید و شرطى برایش نیاورد و اصلا رسول الله را نفرستاده مگر براى همین که به اذن او اطاعت شود.
و نباید کسى خیال کند که اطاعت تنها حق خدا است ، و رسول بشرى و فردى که خداى تعالى او را خلق کرده ، و تنها در جایى مى توان اطاعتش ‍ کرد که اطاعت او سودى و مصلحتى عاید ما سازد، در نتیجه اگر همان سود و آن مصلحت بدون اطاعت رسول دست بدهد دیگر چه احتیاجى به اطاعت او است ؟ و چرا نتوانیم مستقلا آن را احراز کنیم ؟ و رسول را کنارى زده او را ترک کنیم ؟ و آیا در چنین فرضى اگر باز هم رجوع به رسول را لازم بدانیم شرک به خدا نورزیده ایم ؟ و رسول را دوشادوش ‍ خدا نپرستیده ایم ؟ و اگر این اطاعت شرک به خدا نیست ، پس چرا بعضى از مسلمانان صدر اسلام وقتى رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) امرى را بر آنان واجب مى کرد از آن جناب مى پرسیدند، آیا این تکلیف دستور خود تو است ؟ و یا از ناحیه خدا است ؟ معلوم مى شود همان طور که به نظر ما رسیده اطاعت رسول کردن شرک به خدا است ، و چیزى است در مقابل اطاعت خدا، و گرنه سؤ ال اصحاب معنا نمى داشت .
وجه بطلان این خیال همان است که گفتیم خداى تعالى رسول (صلى الله علیه و آله ) را نفرستاده مگر براى همین که اطاعت بشود، و خودش ‍ فرموده : (هیچ رسولى را نفرستادیم مگر براى همین که به اذن خدا اطاعت شود) و در این وجوب اطاعت هیچ قید و شرطى نیاورده ، پس ‍ معلوم مى شود اطاعت از رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) کردن ، آن هم بطور مطلق همان اطاعت خدا کردن است چون خود خدا دستور داده رسول را اطاعت کنید، و در جاى دیگر فرموده : ((مَن یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ نساء ۸۰ )).

ترجمه تفسیر المیزان جلد ۴ صفحه ۶۴۶

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


پنج × چهار =