جمعه , ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
جدیدترین اخبار
خانه » اخبار » چرا در دادگاه شهادت دو زن برابر است با یک مرد ؟

چرا در دادگاه شهادت دو زن برابر است با یک مرد ؟

[…]اسلام دین فطرت است شهادت را معتبر دانسته و در بین سایر وسایل تنها آنرا معتبر داشته و سایر وسایل را از درجه اعتبار ساقط دانسته ، مگر در صورتی که افاده علم کند و در باره اعتبار شهادت فرموده : وَأَقِیمُوا الشَّهَادَهَ لِلَّهِ (شوری ۱۳)و نیز فرموده : لاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَهَ وَمَن یَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ (بقره ۲۸۳) و نیز فرموده :

وَالَّذِینَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ (معارج ۷۰)

.و در باره عدد شهودجز در مساله زنا در جمیع موارد دو نفر را کافی دانسته که هر کدام دیگری را تایید کند و فرموده وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِیدَیْنِ من رِّجَالِکُمْ فَإِن لَّمْ یَکُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى وَلاَ یَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ وَلاَ تَسْأَمُوْاْ أَن تَکْتُبُوْهُ صَغِیرًا أَو کَبِیرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِکُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْومُ لِلشَّهَادَهِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُواْ  (بقره ۲۸۲)

چون ذیل آیه افاده می‏کند که آنچه در صدر آیه در باره احکام شهادت ذکر شده که از آن جمله ضمیمه شدن یکی است به دیگری به عدالت و اقامه شهادت و رفع سوء غرض بیشتر مطابقت دارد ، چون اسلام در تشخیص اینکه چه کسی از افراد مجتمع بشمار می‏رود و خلاصه چه کسانی مجتمع انسانی را تشکیل می‏دهند زنان را هم جزو مجتمع و مشمول حکم شهادت می‏دانست ، از این رو زنان را هم در اقامه شهادت با مردان سهیم نموده و حق ادای شهادات را هم به آنان داده ، الا اینکه چون مجتمعی را که اسلام بوجود آورده مجتمعی است که ساختمانش بر پایه عقل نهاده شده نه بر عواطف ، و زنان جنبه عواطفشان بر تعقلشان غلبه دارد ، از این رو از این حق به زنان نصف مردان داده .

بنا بر این شهادت دو نفر از زنان معادل یک نفر از مردان خواهد بود ، چنانکه آیه شریفه گذشته نیز به این حکمت اشاره کرده و فرموده : أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى (بقذه ۲۸۲) – تا اگر یکی از آن دو گمراه و دستخوش عواطف شد دیگری متذکرش سازد و ما در جزء چهارم این کتاب آنجا که حقوق زن در اسلام را بیان می‏داشتیم مطالبی که برای این بحث نافع باشد گذراندیم ، البته برای شهادت در کتب مفصله فقه احکام زیاد و فروعات بسیار مبسوطی هست که چون از غرض ما در این بحث خارج است متعرض آن نمی‏شویم .

ترجمه المیزان ج : ۶ص :۲۹۶ و۲۹۷

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


5 + یک =