سه شنبه , ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
جدیدترین اخبار
خانه » معارف » تفسیر » چطور ممکن است یهودی ها گفته باشند ما انزل الله علی بشر من شی‏ء ؟ .

چطور ممکن است یهودی ها گفته باشند ما انزل الله علی بشر من شی‏ء ؟ .

[…] ترجمه المیزان ج : ۷ص :۳۷۸

در اینجا ممکن است کسی بگوید : این شواهدی که ذکر کردید همه صحیح است ، و لیکن این اشکال را چه باید کرد که یهود یا مساله نبوت انبیا (علیه م‏السلام‏) و مخصوصا نبوت حضرت موسی (علیه‏ السلام‏) و پیغمبران قبل از وی را قبول داشته و به آن مؤمن بودند ، و همچنین کتابهای آسمانی نظیر تورات را قبول داشته و به آن معتقد بودند ، با این حال چطور ممکن است یهودی ها گفته باشند ما انزل الله علی بشر من شی‏ء ؟ .

جواب این حرف این است که مخالفت داشتن این حرف با اصول عقاید یهود دلیل بر این نمی‏ شود که یکنفر یهودی هم این حرف را به خاطر تعصب علیه اسلام نزده و بدین وسیله مشرکین را علیه مسلمانان تحریک و تهییج نکرده باشد ، ممکن است اینطور بوده و یا مشرکین از یهودیها حال قرآن را پرسیده و ایشان این حرف را در این مقام زده باشند ، تا بدین وسیله مشرکین عرب را نسبت به دین اسلام بد بین سازند ، همچنانکه گفته بودند : مشرکین راه یافته‏تر و از گمراهی دورتر از کسانی هستند که به دین اسلام ایمان آورده‏اند و با کمال وقاحت پلیدی شرک را بر پاکی توحید که اساس دین خود آنان نیز بر آن است ترجیح دادند ، و قرآن در این باره فرموده : ا لم تر الی الذین اوتوا نصیبا من الکتاب یؤمنون بالجبت و الطاغوت و یقولون للذین کفروا هؤلاء اهدی من الذین آمنوا سبیلا بلکه سفاهت و وقاحت را از این هم گذرانیده در مقام دشمنی و خشم بر نصارا گفته بودند : ابراهیم (علیه‏السلام‏) هم یهودی بوده .

و در ابطال گفتارشان آیه نازل شد که :

 

یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِی إِبْرَاهِیمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّورَاهُ وَالإنجِیلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ   ( سوره: ۳ آل عمران , آیه: ۶۵)

– تا آنجا که می‏فرماید –

 

مَا کَانَ إِبْرَاهِیمُ یَهُودِیًّا وَلاَ نَصْرَانِیًّا وَلَکِن کَانَ حَنِیفًا مُّسْلِمًا وَمَا کَانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ  (سوره: ۳ آل عمران, آیه: ۶۷)

.

آری یهودیها از این قبیل حرفهایی که با اصول عقاید خودشان منافات دارد بسیار دارند ، و قرآن کریم غیر این دو را نیز از آنان حکایت کرده است .

پس کسانی که اینطورند بعید نیست که به خاطر بعضی از مقاصد شوم خود بطور کلی نازل شدن کتاب را از آسمان انکار کنند ، هر چند انکار آن به ضرر خودشان تمام شود ، و مستلزم انکار کتاب آسمانی خودشان هم باشد ، برای چنین مردمی بسیار آسان است که باطلی را با

ترجمه المیزان ج : ۷ص :۳۷۹

علم به اینکه باطل است به دیگران تلقین کنند تا بدین وسیله به منظورهای شوم و پلید خود نایل آیند .

اشکال دیگری که ممکن است در اینجا به گفته ما بشود این است که : آیات مورد بحث در مکه نازل شده ، و رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم‏) در مکه مواجه با مشرکین بود ، و تا قبل از هجرت ، دعوتش همه متوجه ایشان بود ، چون مکه خانه مشرکین بود ، و رسول خدا مبتلای به ایشان بود نه به یهود ، بنا بر این چگونه می‏توان گفت آیه مورد بحث خطاب به یهودیها است ؟ جواب این اشکال هم این است که ابتلای رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم‏) به مشرکین باعث نمی‏شود که دعوتش نیز مخصوص مشرکین باشد و در برابر سایر ادیان باطل سکوت کند ، زیرا دعوت اسلام دعوتی است جهانی و متوجه جمیع ملل عالم ، و قرآن کریم ذکری است برای عالمیان .

علاوه بر این ، یهودیها و اهل مکه با هم همسایه و پیوسته با یکدیگر در تماس بودند .

و به فرضی که اینان مورد خطاب بودن اهل کتاب در آیه مورد بحث را قبول نکنند در باره آیات دیگری که در بعضی از سوره ‏های مکی هست چه می‏کنند ؟ مانند آیه

 

وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْکِتَابِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ  ( سوره: ۲۹ عنکبوت , آیه: ۴۶)

و آیه  وَعَلَى الَّذِینَ هَادُواْ حَرَّمْنَا مَا قَصَصْنَا عَلَیْکَ مِن قَبْلُ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ( سوره:  نحل۱۶ , آیه: ۱۱۸ )

و آیات زیادی از سوره اعراف که بیدادگری‏های یهود را ذکر می‏کند ، با اینکه سوره اعراف مکی است .

آری با اینکه یهودیها در مجاورت مکه می‏زیسته ‏اند خیلی بعید است که در مدت چند سالی که دعوت اسلام در مکه – که نسبت به شبه جزیره عربستان مرکزیت داشته – ادامه داشته ، آوازه آن به یهود و نصارای داخل جزیره نرسیده باشد و یا رسیده باشد و لیکن ایشان در برابر آن سکوت کرده و چیزی به سود یا زیان آن نگفته باشند .

چگونه این احتمال قابل قبول است و حال آنکه در همان سالهای قبل از هجرت آوازه دعوت اسلام به وسیله عده‏ ای از مسلمین که به حبشه مهاجرت کرده بودند به خارج از جزیره هم رسیده بود .  […]

ترجمه المیزان ج : ۷ص : ۳۷ ۸  و ۳۷۹

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


5 × یک =