پنج شنبه , ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
جدیدترین اخبار
خانه » اخبار » امید خیر مایه آرامش خاطر و مسرت درونی است

امید خیر مایه آرامش خاطر و مسرت درونی است

[…] امید خیر همیشه توأم با خوف از شر است ، همچنانکه امید خیر مایه آرامش خاطر و مسرت درونی است همچنین خوف از شر باعث اضطراب خاطر و اندوه درونی است ، پس امیدواری صحیح و صادق نشانیش این است که نفس آدمی حالتی متوسط بین سکون و اضطراب و جذب و دفع و مسرت و اندوه داشته باشد ، و کسی که خود رایکسره به دست شهوات سپرده و غوطه‏ ور در لذائذ مادی است ، و اصلا به یاد عقوبت کارهای زشت خود نیست ، و وقتی هم کسی او را از وعده‏هایی که خداوند به ستمکاران داده می‏ترساند ، و او را به یاد عواقب وخیم مجرمین می‏اندازد ، در پاسخ می‏گوید : خدا کریم و بخشنده است و با همین حرف به خیال خود ، خود را از حمله بدگویان رهانیده ، و خیال خود را در تمتع از لذائذ مادی راحت می‏کند چنین کسی امیدش امید صادق نیست ، بلکه آرزوئی است کاذب و نقشه خطرناکی است از وسوسه‏ های شیطان ،

 

 فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَهِ رَبِّهِ أَحَدًا (سوره: کهف۱۸ , آیه: ۱۱۰) احدا کسی که امید لقای پروردگار خود را دارد باید عمل صالح کند و در پرستش کسی را شریک پروردگار خود نگیرد .

وَ إِن یَأْتهِمْ عَرَضٌ مِّثْلُهُ یَأْخُذُوهُ (اعراف ۱۶۹)ولی اگر سود مادی دیگری غیر از آنچه دارند عایدشان شود از هوا می ‏قاپند و به آنچه که دارند قناعت نمی‏ کنند و اگر راستی امید مغفرت می‏داشتند از اینگونه عایدیها صرفنظر نموده و بدین وسیله بازگشت خود را به خدا و پرهیزشان را از محرمات او ابراز می‏داشتند ، زیرا همین چشم‏ پوشی از اینگونه عوائد خود یک نحوه بازگشت است ، در این صورت ممکن بود کلامشان را که گفتند : سَیُغْفَرُ لَنَا حمل بر آن امیدی کنیم که تائبین به آمرزش خدا دارند ، لیکن این بینوایان هر چه از مال دنیا عایدشان شود بدون اینکه خدا را منظامید 2ور داشته باشند می‏ خورند .

بنا بر این ، جمله  وَإِن یَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِّثْلُهُ یَأْخُذُوهُ در حقیقت همان معنایی را می‏رساند که آیه کَانُواْ لاَ یَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنکَرٍ فَعَلُوهُ (سوره: ۵ مائده, آیه: ۷۹) در وصف ایشان بیان می‏کند .

ترجمه المیزان ج : ۸ص : ۳۸۸

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


پانزده − یازده =